Hur blev du man/kvinna?

Är du trött på att omgivningen tar dig för givet baserat på ditt biologiska kön? Okej, så du står upp å kissar eller sitter ner när du gör det... big deal? (Det finns för övrigt en tratt för tjejer som förenkalar ståkissande.) Vad är det förresten som säger att du är kvinna/man bara för att du ser ut som att du är det?

Kön är någonting som skapas socialt och kulturellt. Man har vetat detta länge inom vetenskapen och ännu längre inom feministiskt-filosofiska kretsar. Ändå tas vissa saker för givna: Tjejer gillar dramafilmer, killar gillar actionfilmer; tjejer gillar inredning, killar gillar fotboll/TV-spel. Jo, men visst sjutton är det så i 9 fall av 10, kanske du tänker nu... Den invändningen är inte så tokig, för den är också början på frågan varför det är så!?!

När du föddes vad det troligt att de första orden du hörde var: Det blev en....(pojke/flicka)! Kanske hörde du även i magen: Som han sparkar måste det vara en pojke! Well, surprise - Bebisar sparkar! Barndomen fylls sedan av konstateranden - förgivettaganden som sätter ordningen.

Pojkar får höra: Ät nu så du blir stor och stark! Pojkar gråter inte! Vad duktig du är! Pojkar får actionleksaker, blir berömda för sina prestationer, uppmuntras att leka vilt, tolereras en hög grad sprallighet i skolan och överses småleende vid bussträck som "boys will be boys".

Flickor får höra: Sitt fint när du äter! Har du gjort illa dig stackars lilla gumman! Vad fin du är, vilken fin klänning du har! Flickor får ta-hand-om-leksaker (dockor, leksaksspis) och utseende-leksaker (sminkdockor, pärlor, Barbie). De blir berömda för hur de ser ut och hur uppfostrade de är. Deras eventuella busighet tolereras inte och de används i skolan som nerlugnande för pojkarna ("varannan kille, varannan tjej"). Vidare uppmuntras de leka fint och avfärdas småleende som bedårande fnitterlisor.

Jag tror knappast jag behöver fortsätta beskriva tonåren och dess influerande faktorer på ungdomar i de båda könen. Ta en till på TV-tablån, så tror jag det räcker. Slå på TV:n och tittar hur killar konstrueras och hur tjejer konstrueras! Titta även på hur deras sexualitet konstrueras! Du kommer säkerligen märka att där föreligger mönster om aktivitet kontra passivitet.

När tjejerna och killarna nått mans- respektive kvinnoålder ser man dem ofta i könskonforma grupper. Kvinnorna pratar förtroligt om sina delade intressen, alla är de omsorgsfullt klädda, sminkade, smyckade och parfymerade. Männen samlas ofta om aktiviteter: Träning, fotboll, poker, TV-spel, ölkväll i sportbaren/biljardhallen/bowlinghallen. Samma mönster av passivitet kontra aktivitet finns kvar. Vad händer med dessa mönster i ett förhållande? Finns det någon hierarki i passivitet kontra aktivitet; i appearance kontra functionality? Förväntas någon göra mer av en syssla än en annan i hushållet? Hur sker barnuppfostran av söner och döttrar i den familjen? Om inkomsten är lika för båda föräldrar, vem tar ut mest föräldraledighet? Pappan som lekte med Stålmannengubbar, eller mamman som drog dockor i vagnen?

Dessa skillnader och denna könsmaktsordning jag har skrivit om här har inte inbegripit transexuella eller intersexuella (sk. hermafroditer som defektförklaras i vårt samhälle, precis som kvinnan gjort i årtusenden, men som lika gärna - ja hellre såklart - skulle kunna utgöra ett tredje kön). Nej, de har inte omnämnts i texten i alla fall. Men detta är lika aktuellt för dem. De lever enligt samma verklighet och tvingas härda ut denna stelbenta dikotomi. En kvinna som känner sig hemma i sitt kön är troligtvis inte nöjd med sin roll som passiv underordnad mannens aktiva dominans... Men hon har en roll! Vilken roll har den trans- eller intersektionelle? Och vilka valmöjligheter har de? Så länge vi inte motarbetar detta strikta ramverk av normer, värderingar och tillåtna egenskaper som gäller för könssegregeringen kommer ingen plats att finnas för någons frihet.
 
Så vad göra? Politker angriper frågan oftast utifrån något som brukar kallas för ett liberalfeministiskt perspektiv. Det handlar om alla individers lika rätt och värde och låter utopiskt i tankevärlden. Historiskt har denna feminism lett till bl.a. kvinnors rösträtt. Enligt lag har alla i Sverige nu samma värde, frihet och rättigheter. Men samhället är uppbyggt av normer som inte låter sig ändras så lätt. I den privata sfären råder köns- och sexualitetsbaserat förtryck. Lägg till det innebörden av hudfärg och etnicitet, vilket sätter ytterligare ramar inom vilka beteenden måste godkännas. Det du och jag kan göra är att antingen engagera oss politiskt och sträva mot en förståelse för normer och diskriminering i det verkliga livet. Men vi kan också jobba i det privata, genom att vägra bli inplacerad i en stereotyp baserad på kön/klass/etnicitet/hudfärg/sexualitet! Vidare kan vi tänka oss för hur vi betrakter människor. Tar jag förgivet att människan framför mig innehar vissa egenskaper på grund av kön/klass/etnicitet/hudfärg/sexualitet? Genom att komma ifrån den inbillade vikten av att fastställa någons kön/klass/etnicitet/sexualitet så finner vi en viktigare kategori som är universell och därför ej diskriminerande: Människa! Kategorin människa indikerar allas likhet samtidigt som den accepterar allas olikheter som individer!

 


Kommentarer
Postat av: Jenny

...Jag tycker alla ska ha samma rättigheter. Men biologiskt och känslomässigt är vi olika. Så ska det vara. Jag trivs i min roll. Jag lekte med lera och bilar, min lillebror lekte med dockor. Det var för att jag föredrog lera och han föredrog dockor. Jag älskade lila, han älskade grönt. Jag gillar kattungar, han gillar råttor. Det första som sades när jag föddes var: Är pappan invandrare, ja från norge.

2010-10-18 @ 10:10:09
Postat av: Mia

Tack för att du delar med dig Jenny! Det finns en uppdelning inom feministiska inriktningar. Vissa ansluter sig till likhetsfeminism - tanken om könens likhet. Denna blogg skriver jag mycket utifrån ett queerperspektiv, varigenom kategoriseringar problematiseras oavsätt likhet- eller olikhetstänkande. Men förenklat kan man säga att bloggen är av likhetsfeministiskt karaktär. Andra ansluter sig till säratsfeminism, vilket grundar sig på tanken om könens olikheter. Där fokuserar man på att män och kvinnor kompletterar varandra och att samhället är i behov av kvinnlighet då den skiljer sig från manlighet. Ett exempel på särartfeminism är radikalfeminismen, som det finns massor att läsa om. Hoppas du finner mycket trevlig läsning! Mvh Mia

2010-10-18 @ 14:34:29
URL: http://omfeminism.blogg.se/
Postat av: Elvira

Bra sida du har! Jag har läst igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :).

2011-07-12 @ 21:56:34
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0